Marktsalade met warmoes

Warmoes klinkt als een goede metafoor voor mijn hoofd. Als ik naar de markt ga, bijvoorbeeld, doe ik dat zonder enige echte voorbereiding. Wie heeft er nu een lijstje nodig?

_MG_8002

Ik. Ik heb echt wel een lijstje nodig. Er zijn altijd wel enkele dingen die ik hoop te vinden, die zijn er niet, en ik kom terug met 2 of 3 kleurrijke zakken groenten. “Wat eten we vanavond?” aldus Ad. “Geen idee. Maar kijk eens wat een mooie worteltjes!”

_MG_8005

Deze keer ging ik een zeebaars kopen om terug te komen met een tiental verse sardientjes, een berg regenboogwarmoes, drie perfecte, juweelachtige bietjes, een kleine, muntgroene venkel, vers afgesneden rucola, en een bos knalroze radijsjes. Het is een beetje als gaan winkelen voor een jeans en terugkomen met drie zomerjurkjes: niet helemaal verantwoord, maar wat heerlijk om zo één te zijn met de seizoenen.

_MG_8014

Warmoes, ook wel snijbiet, is geen doordeweekse groente die ik kan negeren als ze zich zomaar voor mijn voeten werpt. En deze warmoes met zijn prachtige zonsondergangkleurige stelen stak boordevol inspiratie. Ik ging op zoek naar groenten die de warmoes complimenteren: sterke, heldere, bitterzoete smaken. De bladeren van warmoes hebben wat weg van spinazie, terwijl de stelen biet-achtig van smaak zijn. Het is een echte seizoensgroente die je momenteel vast op de markt vind, maar je kan ze altijd vervangen door andere groene bladgroenten (jonge paksoi, spinazie, boerenkool, krulsla,…) mocht dat niet zo zijn.

_MG_8019

Warmoes heeft stevige bladeren die best wel een zware dressing aankunnen, dus gooi ik er de romige green goddess dressing bij die ondertussen een vaste waarde in mijn keuken is. I can – and did – eat it with a spoon. Maar een robuuste honing-mosterd dressing zou ook goed werken


Ingrediënten (4-6 personen)

2-3 handen vol warmoes

1 kleine venkel

3 jonge bietjes, geschild, bladgroen liefst intact

handvol radijsjes

handvol rucola

2 lente-uitjes

1 avocado

zadenmix (pompoen-, zonnebloem-,…)

Dressing (gebaseerd op deze dressing van 101 cookbooks)

2-3 el van de avocado

1 teentje look, geperst

1 lente-uitje, fijngesneden

1 tl mosterd

1 tl honing

sap van een halve citroen

80 ml extra virgin olijfolie

flink wat peper en grof zout


Haal de stelen van de warmoes en snij ze in stukjes. Blancheer of stoof ze even, want dit deel is minder geschikt om rauw te eten, en hou opzij.

Was de bladeren, het bietengroen, en de rucola, en zwier droog.
Snij de bladeren van warmoes en bieten in reepjes. (Dat gaat het best als je stapeltjes maakt en die voorzichtig, zonder te pletten, oprolt.)

Snij de venkel, radijsjes en bietjes met een mandoline of scherp mes in flinterdunne plakjes. Hou de groene venkeltoppen apart. Snij ook de lente-uitjes in dunne ringetjes. Meng alle groenten luchtig samen in een grote kom.

Maak de dressing vlak voor het serveren. Gooi alle ingrediënten bijeen en mix met een staafmixer of blender fijn tot een smeuïge, gebonden dressing. Giet de helft van de dressing over de salade en meng goed. Kijk of er wat voor jou genoeg dressing op de salade zit; zoals ik al zei kan hij wel wat meer hebben.

Snij de rest van de avocado in blokjes en strooi die over de salade. Druppel nog wat van de dressing over de salade, strooi er wat zaden overheen, en werk af met plukjes venkelgroen.

Een gedachte over “Marktsalade met warmoes

  1. De nodige groenten voor dit recept staan te groeien in de moestuin,dus nog even wachten
    en dan maak ik zeker dit receptje klaar,het ziet er superlekker uit!!

    Like

Geef een reactie

