Erwtjes met nieuwe aardappeltjes & parmezaan + citroenboter

In gerechten waar gevraagd wordt om parmezaanse kaas gebruik ik vaak grana padano, een kaas met een gelijkaardige smaak en textuur, maar een iets aangenamer prijskaartje. Ik spreek dan ook vaak over parmezaan terwijl ik eigenlijk grana padano bedoel.

Dus toen ik onlangs een Italiaanse speciaalzaak binnenliep met de bedoeling om mezelf nog eens te trakteren op een stuk goede kaas en daarbij zonder nadenken om parmezaan vroeg, trok ik nogal bleekjes weg toen ik hoorde wat die 400g mij zou gaan kosten – en natuurlijk was het al wat te laat om terug te krabbelen. Dus nam ik me voor om elke gram te doen tellen. Dit is deel twee van dat voornemen (deel 1 was parmigiano de melanzana).

IMG_8269

Al twee weken lang ben ik aan het lonken naar de verse erwtjes die in de groentenwinkel verschenen zijn, wachtend op inspiratie. Ik twijfelde om dit gerecht te posten, want hoewel ik het geweldig vind – elegant en rustiek en eenvoudig – ben ik me ervan bewust dat dit niet is wat mensen willen koken.

IMG_8278

Ik weet dat een ovenschotel met een druipende, krokante kaaslaag of een bord pancakes die glimmen van de maple syrup beter verkopen dan erwtjes en aardappelen, maar geef het een kans. De kaas en boter vormen een heerlijk saus, een beetje zoals bij een goeie fettucine Alfredo. Als die dan nog eens mengt met de dooier, is het helemaal af. Geef er goed brood bij. Ik maakte ook nog citroenboter; dat hoeft niet, het is leuk en bedrieglijk simpel om te maken; minimale moeite voor een maximaal effect.

Nog een tip: dit recept past zich heel goed aan de seizoenen aan. Deze zomer maakte ik het met boterboontjes, prinsessenboontjes en extra kleur en smaak in de vorm van kerstomaatjes, deze herfst en winter denk ik aan o.a. broccoli of romanesco, en later spruitjes.

IMG_8292

Ingrediënten (2p als hoofgerecht)

300g erwtjes, vers (gedopt) of bevroren

480g rode (of gewone) nieuwe aardappeltjes

teentje look

klont boter

250ml bouillon (optioneel)

handje verse munt handvol fijngeraspte parmezaanse kaas + extra schilfers

2 eieren*

*over het pocheren: als je je daar niet mee op je gemak voelt kan je altijd een zachtgekookt of gebakken ei geven. Maar oefening loont bij pocheren en waarom niet nu beginnen? Goede instructies zijn in dit geval heel belangrijk, dus volg ze strikt.


Breng een pot gezouten water aan de kook en dop eerst de erwten, als je verse gebruikt. Kook de aardappeltjes (met schil) in 10 minuten beetgaar. Mijn erwten waren al wat ouder, dus heb ik ze 5 minuten meegekookt met de aardappelen. Dat hoeft niet als je hele jonge of diepvries hebt.

Giet af, maar bewaar als je geen bouillon gebruikt wat van het kookwater. Snij de aardappelen in 2 of 4.

Pers het teentje look en stoof het even aan in de boter. Voeg dan de erwtjes en aardappelen toe. Stoof even aan, voeg dan een scheut bouillon of kookwater toe, en laat 10 minuten onder deksel braiseren, of tot de groenten helemaal gaar zijn.

Kijk af en toe eens en voeg meer vocht toe als de pan droog is. Roer er eerst de munt en peper en zout door heen. Strooi er dan de kaas over en meng voortdurend tot de saus gebonden is. Schep op 2 borden en werk af met parmezaanschilfers

Pocheren 101: Breng terwijl de groenten braveren een (voldoende diepe) pan water aan de kook. Zet als het water kookt het vuur op de laagste stand. Voeg azijn toe (ik gebruik meestal wittewijnazijn). Dit gaat vreemd klinken, maar één van de fouten die ik altijd maakte was om maar een klein scheutje azijn te gebruiken. Je hebt VEEL azijn nodig. Een paar flinke scheuten. Je moet het kunnen ruiken aan het water. Nee, dat ga je niet proeven. Voeg ZEKER geen zout toe. Zout breekt het eiwit af. Maak met de steel van een houten lepel een draaikolkje in het midden water en wacht even tot die wat rustiger is geworden (je kan dit checken door een eierdopje in het midden te plaatsen). Ik breek mijn ei altijd eerst in een kopje. Breng de rand van het kopje dicht bij de rand van het water, en laat je ei dan in één vlotte beweging in het midden van de draaikolk glijden. 2-3 minuutjes koken en het is klaar. Haal het met een schuimspaan voorzichtig uit het water. Meestal zeggen recepten om het ei in ijswater te leggen en dan weer op te warmen, maar voor 2 eieren is dat niet nodig. Pocheer dus gewoon het andere in dezelfde pan, en leg de eieren mooi bovenop de berg erwtjes.


Citroenboter  (gebaseerd op een recept uit Plenty, Yottam Ottolenghi, p.150)

100g ongezouten boter, op kamertemperatuur

zest van 1 citroen

1 1/2 el citroensap

1 klein teentje look, geperst of fijngehakt

1/4 tl chilivlokken

1 el munt, fijngehakt


Doe de boter in een kom en klop zacht en romig met een houten lepel. Klop er de andere ingrediënten door. Doe de boter in een schaaltje of stort hem op een stuk bakpapier, en rol hem daarin strak op. Zet in de koelkast tot gebruik. Serveer er goed brood bij.

Een gedachte over “Erwtjes met nieuwe aardappeltjes & parmezaan + citroenboter

Geef een reactie

