Blueberry pancakes

Ik wou eigenlijk een recept voor granola posten, maar ben er deze week nog niet in geslaagd om granola te maken. Deze pancakes zijn niet bepaald representatief voor wat ik doorgaans eet ’s ochtends. En, omdat ze iets arbeidsintensiever zijn dan je standaard pancakes, al helemaal geen weekday pancake. Maar wie eet er nu pancakes tijdens de week?

(Ik. Heel soms. Als ik een kater heb. Iets eenvoudiger recept. Zal ik ook nog wel eens delen.)

Het opkloppen van de eiwitten heeft een doel. En dat doel is fluffiness. Geloof me, het is het waard.

In elk geval, morgen is het zaterdag. You know what to do.


Ingrediënten (heel licht aangepast van Emily Fleischaker/Buzzfeed)

2 grote eieren, eiwit en dooier gescheiden

220ml karnemelk*

70g boter, gesmolten en lichtjes afgekoeld (+ extra)

190g bloem

1/4 tl zout

1 el suiker

2 tl bakpoeder

1/2 tl bicarbonaat soda

1/2 tl vanille essence

doosje (125g) bosbessen

*Karnemelk heb ik zoals veel mensen niet standaard in huis. Dus vaak gebruik ik in plaats daarvan gewone (volle) melk waar ik lepel citroensap of appelazijn doorroer en die ik 10 minuten laat staan. Werkt heel goed als vervanger! Een deel van de melk vervangen door yogurt gaat ook.

IMG_7911

Doe de dooiers in een grote kom en de eiwitten in een andere kom (die je goed hebt schoongemaakt met water en zeep). Voeg de melk, gesmolten boter en vanille toe aan de dooiers en meng goed.

Meng in een derde kom de bloem, suiker, bakpoeder, bicarbonaat en zout.

Klop de eiwitten op met een schone mixer tot ze zachte pieken vormen.

Doe de natte ingrediënten bij de droge ingrediënten en meng, met een spatel of een houten lepel met een gat in, tot ze net gemengd zijn. Te veel roeren zorgt voor taaie pancakes. Klontertjes zijn niet erg.

Doe eerst een vierde van de eiwitten bij het beslag en roer het er kort onder om het beslag lichter te maken. Voeg dan de rest van de eiwitten toe en roer tot het net geïncorporeerd is. Opnieuw, het is minder erg dat er nog wat eiwit te zien is, dan dat je teveel roert.

Verhit een grote pan op een gemiddeld vuur en doe er een beetje boter in. Doe er als de pan heet genoeg is kleine hoopjes beslag in. Strooi over elke pancake een paar bosbessen. Je kan ze omdraaien als je luchtbelletjes ziet verschijnen aan de oppervlakte. Bak nog een paar minuten aan de andere kant. Als je alle pancakes in één keer wil bakken kan je ze warm houden in een oven op een zachte temperatuur.

Serveer, uiteraard, als een belachelijk hoge stapel, met véél maple syrup.

Geef een reactie

