Sweet & Salty Granola

Granola is mijn snelle ontbijt, “gezonde” snack, en late night hongerstiller. Geen wonder dan ook dat ik er ongeveer elke twee weken een pot doorheen jaag. Gelukkig is het verrassend makkelijk om te maken.

_MG_8413

Granola is één van die dingen, zoals ricotta of pasta, waar mensen altijd om lachen als ik zeg dat het soms makkelijker is (als je alles in huis hebt natuurlijk) om ze zelf te maken dan om naar de winkel te lopen. Ik schat ongeveer 10-20 minuten voorbereiding en 40 minuten in de oven. En dan heb je iets heel mooi en lekker en zelfgemaakt, dat je huis warm en knus doet ruiken als het uit de oven komt, en dat je fijn cadeau kan geven in een mooie pot.

_MG_8421

Ik haal alle ingrediënten in Robuust, de verpakkingsvrije supermarkt in de Reyndersstraat, en zorg ervoor dat ik telkens een flinke voorraad aanleg waar ik een paar porties mee kan maken. Dit is één van die recepten die je liefst niet op de letter volgt: vervang gerust bepaalde elementen door wat je zelf het lekkerst vind of wat je in huis hebt. Dat gezegd zijnde heb ik best lang aan deze granola gesleuteld, en ik hou ervan hoe hij zowel zoet als hartig is door de maple syrup, de olijfolie en het zout, en hoe de kruiden voor een warme, aromatische toets zorgen. Ik weet dat sommige ingrediënten misschien raar klinken, maar dit is echt een geweldige, veelzijdige basic granola.

_MG_8431

Ingrediënten (gebaseerd op Ottolenghi, Yottam Ottolenghi)

350g hele havervlokken (rolled oats)*

50g kokoschips

30g zonnebloempitten

30g pompoenpitten

100g noten (hier: pecannoten en hele amandelen)

1/2 tl garam masala

1/2 tl kaneel

150 ml maple syrup

4 el olijfolie

2 el water

1/4 tl grof zeezout

flinke handvol gedroogd fruit (hier: cranberries en gouden rozijnen)

* je kan snelkokende, gebroken havervlokken gebruiken, maar dan zal je een ander eindproduct hebben, en ik raad het niet aan. De meeste grote supermarkten, en anders natuurvoedingswinkels, hebben hele havervlokken. De Albert Heijn heeft er. There is no excuse.

Nota: ik heb het recept ge-updatet. De hoeveelheden noten en zaden heb ik iets verminderd. De 90ml honing die er vroeger bij ging heb ik weggelaten. Zo krijg je een granola die iets minder mooi glimt, maar die ook wel meer ontbijt en minder koekje is. 

_MG_8438_MG_8439

Verwarm de oven voor op 150° celsius. Doe de maple syrup, olijfolie, water en zout in een steelpannetje en laat warm worden op een zacht vuurtje.

Doe ondertussen alle andere ingrediënten (behalve het fruit) in een grote kom en meng goed. Giet de inhoud van het steelpannetje over de droge ingrediënten en hussel dooreen tot ze volledig bedekt zijn.

Bedek een grote bakplaat met bakpapier en verdeel de granola gelijkmatig over de bakplaat. Steek ze in de oven voor 40 minuten. Draai de bakplaat halfweg om (en/of roer de granola door elkaar) zodat ze gelijkmatig bruint. Haal uit de oven en laat afkoelen. Roer het gedroogd fruit erdoor. De granola bewaart een paar weken in een goed afgesloten pot, maar waarschijnlijk duurt het niet zo lang voor ze op is 🙂

_MG_8446

Een gedachte over “Sweet & Salty Granola

Geef een reactie

