Pizza met lentegroenten, gekarameliseerde ui en scamorza

Het is al even geleden dat ik zo blij was met een gerecht als nu. Dat alles zo juist zat, en precies uitdraaide zoals ik het in mijn hoofd zag, of zelfs beter. De saus is heel romig, zoet en luxueus – en smaakt tegelijk een beetje naar sour cream and onion chips, wat top is. Ze contrasteert mooi met de frisse, beetgare groenten en de rokerige kaas. Een saus met uien en look? Yup: eat with someone you love.

_MG_8467

Hier heb ik eigenlijk de normale gang van zaken omgedraaid en een niet-veganistische, niet-glutenvrije versie gemaakt van een recept van één van mijn favoriete blogs, The First Mess. Omdat ik geen kokosroom bij de hand had; omdat ik de combinatie van asperges en scamorza niet uit mijn hoofd kon krijgen; en vooral: omdat ik nog eens deeg wou maken.

_MG_8470

Het maken van deze pizza gaf me plezier door de combinatie van iets nieuws en spannend met iets oud en vertrouwd. De geur van gist, die voor mij bijna even zalig is als de geur van versgebakken brood zelf, en die me doet denken aan mijn jeugd. Wij – ik, mijn zus en broer – leunden over de andere kant van het aanrecht terwijl mijn moeder logge hopen brooddeeg uitstortte over lappen maagdelijk wit katoen, die telkens wolkjes bloem opwierpen zodat de hele keuken gehuld werd in een mysterieus aura. We kauwden op stukjes rauw deeg, denkend dat het net als koekjesdeeg zou zijn. En als je na al die anticipatie het brood aansnijdt terwijl het nog dampend en vochtig is vanbinnen, dan proef je het nog een klein beetje, die onbeschrijflijke smaak van gist.

_MG_8481

Brood heb ik nog nooit zelf gemaakt, maar pizzadeeg ben ik ondertussen vertrouwd mee. En als ik denk aan de hele machinerie die er bij ons thuis gepaard ging met het bakken van brood, het aanvuren van de houtoven, het verwerken van kilo’s bloem, het opbollen van 16 broden… is pizzadeeg feitelijk geen werk. Een paar minuten kneden is voldoende om iets elastisch en veerkrachtig te krijgen dat leeft en ademt als huid onder je handen.

_MG_8487

Maar pizza maken blijft natuurlijk een avondvullende activiteit, en ik was eigenlijk van plan om iets klein en leuk te posten dat niet veel werk kost. Ach ja. Toen kwam deze pizza, en nu kan ik niet anders. Sorry. Ik heb ook mijn hoofd zitten breken over een alternatieve optie voor de bodem, maar het probleem is dat de meeste kant-en-klaar opties vreselijk smaken. Wat je ook doet, koop liever een voorgebakken bodem dan die rollen pizzadeeg die je in het koelvak vindt naast het bladerdeeg. Die zijn des duivels. Er zijn ook een hoop alternatieve, vaak glutenvrije, pizzabodems die dikwijls minder werk kosten dan een traditionele bodem. De socca die ik een paar weken geleden postte is een voorbeeld. Doorgaans hebben die alternatieven in feite niks met pizza te maken. Maar ze houden je toppings in ere en smaken niet naar ranzige gist en karton, zoals voorgenoemd supermarktdeeg.

_MG_8475

Nog één opmerking: ik heb al veel positieve opmerkingen gekregen over de blog. Bedankt! Maar: je kan hem ook volgen! Via een wordpress account, of via email. Die knopjes staan onder andere bij het menu, en verder overal op de pagina’s rondgestrooid, neem ik aan.

_MG_8500

Ingrediënten (voor 4 middelgrote pizza’s)
gebaseerd op The First Mess

basisrecept pizzadeeg (ik gebruik 1/2 van dit recept van Jamie Oliver)

1 kleine romanesco (of broccoli als je geen romanesco vindt)

12 groene asperges

12 stengels jonge prei

2 kleine (of 1 grote) uien

2 teentjes look

scheutje rodewijnazijn

4 dl room

Scamorza

1/2 bol mozzarella

handje rucola (optioneel)

_MG_8509

Maak eerst het deeg, dat ongeveer een uur zal moeten rijzen (Jamie legt uit hoe je deeg op voorhand kan klaarmaken).

Breng intussen een grote pan water aan de kook. Was de groenten. Haal de harde uiterste bladeren van de prei en snijdt de bladeren af tot op het lichtgroene deel. Maak een inkerving in de lengte om de binnenkant van de prei te kunnen wassen, maar snij niet te diep of alles valt uit elkaar. Verwijder de houtachtige uiteinden van de asperges, en snij de romanesco in roosjes.

Kook de groenten in 5 minuten beetgaar (eventueel in 2 porties als je pot niet groot genoeg is). Haal uit het water met een schuimspaan en laat ze even schrikken in een kom ijswater. Zo houden ze hun mooie groene kleur. Laat uitlekken in een vergiet.

Voor de saus: snij de ui in ringetjes en bak in wat boter tot ze zacht is en goudbruin ziet, 10-20 minuten. Je kan er wat suiker bijdoen om het proces vooruit te helpen. Snij de look fijn en bak die nog even mee. Blus met een scheutje rodewijnazijn, en voeg dan room toe. Kruid met peper en zout. Doe alles in een blender en mix ongeveer een minuut op de hoogste stand, tot je een gladde, dikke saus hebt.

Als je pizzadeeg gerezen is, sla dan de lucht eruit, en verdeel het in 4 stukken. Wikkel de overgebleven stukken steeds in plasticfolie (of leg ze onder een vochtige doek) om te voorkomen dat ze uitdrogen.

Verwarm de oven voor op 200°C. Rol het deeg uit. Je kan de pizza’s één voor één bakken en serveren, of als je oven groot genoeg is kan je proberen om ze per twee of allemaal samen erin te krijgen. Ik heb mijn gietijzeren plancha in de oven gelegd om op te warmen en de pizza’s daarop gebakken, wat prachtig werkte.

Beleg de bodem(s) eerst met de saus en daarna met de groenten. Haal schilfers van de scamorza met een kaasschaaf en verdeel die over de groenten. De pizza moet ongeveer 10-12 minuten in de oven, of tot de bodem goudbruin ziet en de kaas bubbelt. Werk af met een beetje rucola, als je dat bij de hand hebt.

Eet buiten, als het kan, want het is prachtig warm weer. Schenk een glas koele witte wijn uit. Dat is geloof ik verplicht boven 25°C.

Een gedachte over “Pizza met lentegroenten, gekarameliseerde ui en scamorza

Geef een reactie

