Een aankondiging, met ijsthee

De zomervakantie is (voor mij toch) officieel begonnen! En dat will zeggen dat deze blog hier zich tijdelijk ontpopt tot reisblog. Gezien reizen bij mij grotendeels door de mond gaat komt dat neer op meer van het voorgaande, geen zorgen dus.

Als alles goed loopt komt er volgende vrijdag een post over Lissabon. Maar misschien ook niet, want zaterdag vertrek ik alweer, naar Venetië. De laatste stop, in augustus: Warschau.

Pasteis de nata, pasta en pierogi: klinkt goed?

_MG_8539

Ondertussen zorg ik voor verkoeling door dit “recept” voor ijsthee aan te bieden. Geen dank. Het is een “cold brew,” wat dus wil zeggen geen geklooi met heet water bij temperaturen van +30°C, maar dat vereist ook wel een brein dat op voorhand kan denken, niet meteen evident met dat soort weer. Het kan ook gewoon door water op 75°C te verwarmen, een uurtje lang in koelkast/diepvries te steken, en met veel ijs te serveren.

Cold brew ijsthee met rooibos, citrus en kruidnagel

_MG_8552

Ingrediënten

1l water

2-3 zakjes rooibos (of 1-2 theelepels losse rooibos, in een zakje)

1/2 sinaasappel

1/2 citroen

6 kruidnagels

agavesiroop (of andere zoetmaker) naar smaak (2 el voor mij, ik heb deze graag amper zoet)

vééééél ijs


Snij de sinaasappel en citroen in schijfjes. Doe samen met de thee, kruidnagels en agave in een kan. Voeg het koude water toe. Laat minstens vijf uur trekken, of zet gewoon ’s avonds in de koelkast om er de volgende dag van te genieten.

_MG_8550

Geef een reactie

