Anna Jones’ zoete aardappel quesadillas met guacamole

Een tijd terug heeft mijn broer fitness en health food opgepikt. Het is ontzettend verontrustend om als (voormalig) vegetariër het ouderlijk huis te bezoeken en opeens te ontdekken dat daar iemand is die meer over quinoa weet dan jij. En die een zelfgemaakte (!) pure chocola met noten en gojibessen uit zijn mouw tovert die trouwens ver boven jouw eigen vroege vegan experimentjes uitstijgt.

Mijn relatie met vegan, glutenvrij, raw, paleo en superfoods is op zijn zachtst gezegd complex, maar ik vermoed dat ik de enige niet ben. Ik heb het pizza-met-bloemkoolbodem-ding gemaakt dat een tijd terug de ronde deed in de blogosfeer (best lekker; geen pizza) en ook boerenkoolchips, verplicht nummertje in elk gezond kookboek dezer dagen (net een crunchy slaatje – niet onaangenaam).

_MG_9559 _MG_9570

De nieuwsgierigheid die me aanstuurt om die nieuwe smaken – en hun verhoopte effect op mijn lichaam – uit te testen, is echter ook wat ervoor zorgt dat ik nooit een veganist, of zelfs een echte vegetariër, zal zijn. Kort gezegd wil ik alles proeven en alles proberen, of het nu gaat om een smoothie met avocado en hennepzaad, een lokale ongepasteuriseerde kaas, of een gefrituurde oreobeignet. Ik voel me het beste in de positie van scepticus.

Enter Anna Jones, de poulain van Jamie Oliver (die overigens voor altijd in mijn hart gesloten blijft als de man die mij leerde koken – sorry Jeroen Meus!) Anna’s eerste kookboek, A Modern Way to Eat, combineert Jamie’s flair en dynamiek met een focus op veggie en gezond, zonder ooit belerend over te komen. Ook wel: een Californische twist aan Yottam Ottolenghi – mijn andere grote voorbeeld – zoals het op de achterflap zo mooi wordt gezegd.

_MG_9571 _MG_9585

Deze quesadillas combineren twee healthy staples waar ik gek op ben: zoete aardappel en avocado. Het valt me op dat veel veggie interpretaties van Mexicaanse recepten de kaas vervangen door zoete aardappel, bijvoorbeeld deze geweldige enchiladas. Misschien omdat de kleur doet denken aan dat verschrikkelijke oranje spul dat in Amerika voor kaas doorgaat, maar ik vermoed eerder omdat de combinatie van zoete aardappel en bonen een fijne carb-filled hug voor je maag is.

Anna verzekert ons dat we nooit meer terug zullen willen naar de standaard versie met kaas. Niet helemaal zeker of ik haar geloof. Maar deze duren niet zo verschrikkelijk veel langer om zelf te maken; ze zijn heerlijk gezond en geven zeker zoveel voldoening. En omdat quesadilla’s toch niet helemaal die naam verdienen zonder kaas, kruimel ik er gauw wat geitenkaas tussen. Ik ben zeker dat Anna het niet erg zou vinden.

_MG_9590

Zoete aardappel quesadillas (gebaseerd op Anna Jones A Modern Way to Cook p.52)

Ingrediënten (voor 4 als snack, 2 als maaltijd)

1 teentje look

1 (medium) zoete aardappel

1 tl pul biber of 1/2 tl chilivlokken*

1 chilipeper, fijngehakt*

200g witte bonen uit blik, uitgelekt

100g geitenkaas of feta

2 avocados

1 limoen

een klein bosje verse koriander

4 maistortillas (vind je in veel supermarkten, maar uiteraard werkt het ook met bloemtortillas)

* Je kan wat spelen met de hoeveelheden en soorten chili hier, afhankelijk van je smaak en wat je in de kast hebt staan.


Schil de zoete aardappel en rasp ze grof.

Verhit een scheut olijfolie in een pan, pers (of hak) er de look bij en bak kort gaar. Voeg de geraspte aardappel toe en kruid met peper, zout en de twee soorten chili. Bak een tiental minuten onder voortdurend roeren, tot de zoete aardappel gaar is.

Doe de inhoud van de pan in een kom samen met de bonen. Pureer ze met een aardappelstamp tot je een min of meer homogene massa hebt. Je zal nog stukjes boon en zoete aardappel zien. Proef even of je moet bijkruiden.

Besmeer twee tortillas met het mengsel en verkruimel er de kaas overheen. Dek af met de andere twee tortillas en druk goed aan.

Bestrijk een grote pan of grill met een beetje olijfolie en wacht tot ze goed heet is. Bak de quesadillas aan beide kanten goudbruin.

Hak ondertussen (maar hou je pan in de gaten) de koriander fijn. Schep het vlees uit de avocado en plet het met een vork. Pers er de limoen bij, voeg de koriander toe, kruid met peper en zout, en roer goed om.

Snij de quesadillas in vier en serveer met de guacamole.

3 gedachten over “Anna Jones’ zoete aardappel quesadillas met guacamole

Geef een reactie

