Tagliatelle met pesto van mais

Een voordeel van vegetarisch en seizoensgebonden koken is dat je steeds bewuster wordt van de wekelijkse evoluties in het aanbod. Vroeger zou ik al gauw pakweg de eerste doperwten aan me voorbij hebben laten gaan, terwijl ik ondertussen al de hele lente aubergines uit Spanje aan het klaarmaken was. Dat zal me niet zo snel meer overkomen nu ik me bewust ben van het soms bijzonder korte seizoen van bepaalde groenten en fruit. Dus toen vorige week opeens mais in overvloed zijn goudgele kop opstak , wist ik wat te doen.

_MG_9904

Ondertussen hebben we al meer dan één keer van onze zomerse buit genoten: meestal gestript van zijn zachtgroene jasje en gegrild tot hij geblakerd goudgeel en onweerstaanbaar zoet is, dik besmeerd met zelfgemaakte limoenboter (Ottolenghi’s originele versie van mijn citroenboter). Natuurlijk is dat zo geweldig als het klinkt, maar ik vroeg me af of er niet meer te halen viel uit de gele pareltjes. In Amerika verwerken ze verse mais in soepen, brood, desserts, salades, noem maar op. Hier in België schijnen we niet helemaal te weten wat we met mais aan moeten als ze niet in blikvorm komt.

_MG_9925

Deze pesto van Lottie+Doof stond al een tijdje op mijn agenda. Mijn versie vervangt de pijnboompitten door cashews – iets liever voor het budget en even romig – laat het spek weg voor een veggie variant, en voegt een kneep citroensap toe als tegenwicht voor de zoete mais en zoute kaas. Ik gebruik verse oregano in plaats van basilicum, want dat was wat ik liggen had. Verse oregano is een heel ander beest dan de gedroogde variant, bitterder en kruidiger dan basilicum, maar beide werken hier. Koriander en peterselie zijn ook opties, zolang er maar wat verse kruiden zijn voor extra pit en kleur.

_MG_9943

Over het algemeen is dit een vergevingsgezind gerecht, dus wil ik jullie aanmoedigen om er zelf ook mee te experimenteren. Hoewel het een pesto wordt genoemd lijkt de consistentie helemaal niet op de klassieke versie. Wat je wel krijgt is een romige, volle, zonnige saus met genoeg beet en textuur om het interessant te houden. Waar basilicumpesto fijn combineert met een simpele gedroogde pasta, werkt deze decadente saus goed met verse pasta of gedroogde pasta met eieren. En net als bijvoorbeeld een ragout houdt hij erg van het bredere, ruwere oppervlak van een tagliatelle.

_MG_9947

Tagliatelle met pesto van mais (gebaseerd op Lottie+Doof)

Ingrediënten
(ik maakte deze hoeveelheid saus voor 2, maar had veel te veel, dus het recept hier is voor 3-4 personen)

3 maiskolven

1 teentje look

1 handvol cashewnoten (geroosterd)

1 handvol geraspte parmezaan + extra voor achteraf

sap van 1/2 citroen

Peper en zout

snuif chilivlokken (ik gebruik de rokerige peperoncini die ik meenam uit Italië)

extra virgin olijfolie

handvol verse kruiden, ruw gehakt (oregano/basilicum)

300-400g tagliatelle


Rooster (als dat nog niet is gebeurd) de cashewnoten in de oven of in een droge pan).

Verwijder (indien nodig) de bladeren en die grappige plukjes haar van de mais. Als je nog nooit maiskorrels van de kolf hebt gehaald; dat doe je zo: snij het korte steeltje recht af. Zet een koffiekopje omgekeerd in een grote kom en plaats de maiskolf bovenop het kopje. Hou hem vast met je ene hand en snij met een mes rond om rond de korrels weg, van boven naar beneden. Hou daarbij het mes ietsje schuin en snij steeds tegen de kolf, niet tegen de korrels (zie foto of dit handige filmpje).

_MG_9908

Breng ondertussen een pan met gezouten water aan de kook

Verhit een flinke scheut olijfolie in een pan. Pers of hak de look fijn en bak even aan. Voeg dan de mais, chili en peper en zout toe en bak ongeveer 5 minuten, of tot de mais goudgeel en zacht is. Hou hiervan een flinke schep maiskorrels opzij.

Doe de mais in een blender (of kom, als je een staafmixer gebruikt)* met de noten, kaas, het citroensap, en ongeveer de helft van de verse kruiden. Puls een paar keer tot alle ingrediënten samen gehakt zijn. Mix dan op hoge snelheid terwijl je in een dunne straal olijfolie toevoegt, net genoeg tot je een min of meer homogene saus hebt. Proef en breng eventueel op smaak.

*Als je geen blender of staafmixer hebt, kan de de mais en noten eventueel fijnhakken met een mes en dan mengen met kaas, kruiden, citroen en olie.

Als het water kookt, voeg dan de tagliatelle toe en kook tot ze beetgaar is. Hou wat van het kookwater opzij en giet de pasta af. Combineer, in de pot waarin je de pasta kookte, de maispesto met een kop van het kookwater. Roer goed en voeg eventueel meer kookwater toe tot je de juiste consistentie hebt. Meng dan de pasta, de achtergehouden mais en de rest van de verse kruiden onder de saus. Serveer met wat extra kaas en kruiden er bovenop.

Geef een reactie

