Zelfgemaakte chocola met kardemom, mango en limoenschil

Koken is weinig aan de orde geweest de voorbije weken, het pijnlijk trage proces van fotografisch elke stap van het kookproces te documenteren nog veel minder. Een nieuwe tentoonstelling op poten zetten neemt tijd in beslag. En het korten van de dagen – ik heb een hoop half afgewerkte fotoreeksen, waar ik na het snijden van de groenten gefrustreerd mijn schort in de ring gooide wegens een onvoorzien gebrek aan licht. Daarbij blijf ik er vagelijk van overtuigd dat eten op tafel zetten na negen uur als het al donker is minder acceptabel is dan wanneer je nog in het zonnetje op je terras kan eten. Met de laatste tomaten en het laatste licht kan ik niet zeggen dat ik uitkijk naar de herfst.

_MG_1011

Er is één voordeel aan stormige, regenachtige dagen + thuis werken: overdag koken in je pyjama. En als je dat wil doen, raad ik dit aan. Mijn meest recente verslaving. Tien minuten werk en een halfuurtje wachten, en je hebt de hele dag (min of meer guilt-free) snacks. Hoewel de ingrediënten niet even vanzelfsprekend klinken is het echt de moeite waard: je voelt je ontzettend accomplished als je zelf dingen maakt die je normaal gesproken in een pakje koopt, terwijl het eigenlijk niet zo moeilijk is. Daarbij is deze chocola helemaal mijn smaak: intens, niet te zoet, en vol knapperige noten en chewy gedroogd fruit. Cacaoboter – en ook de andere ingrediënten – vindt je in natuurvoedingswinkels en biosupermarkten.

_MG_1043

Het recept, uit het kookboek van Rens Kroes, vroeg om wat tweaks. Zo gebruikt Kroes maple syrup als zoetmiddel, maar na zowel maple als agave geprobeerd te hebben leek het me duidelijk dat die niet willen combineren met de cacaoboter: het mengsel schift bij het stollen, waardoor je onderaan je plak chocola een kleverige, stroperige laag krijgt. En omdat chocolade, volgens een oude wijsheid, in je mond moet smelten en niet in je hand, vervang ik de siroop door rietsuiker. Of, als je dat vindt, kokossuiker. Het voordeel aan dit recept is dat het zo soepel is: je kan eender welke kruiden, gedroogd fruit en noten gebruiken. De originele combinatie met gojibessen, kaneel en vanille is super, maar hier volg ik Kroes’ suggestie om de chocola te parfumeren met limoenschil en kardemom, en gebruik ik gedroogde mango voor een verrassende, ietwat exotische reep. Probeer gerust zelf wat combinaties uit: chili en kaneel of gekonfijte gember en citroenschil zouden bijvoorbeeld ook super zijn.

_MG_1038

Zelfgemaakte chocola met kardemom, mango en limoenschil (gebaseerd op Rens Kroes)

Ingrediënten

35g cacaoboter

3 el kokosolie

3 el kokossuiker of rietsuiker

3 el cacaopoeder

geraspte schil van 1 limoen

4-5 kardemompeulen

2 handjes noten en zaden (ik gebruik hier geroosterde amandelen, zonnebloempitten en pompoenpitten)

1 handje gedroogd fruit (ik gebruik mango)

2 el cacaonibs (stukjes cacaoboon / optioneel)

snufje grof zeezout


Verwarm de cacaoboter en kokosolie in een steelpannetje tot ze gesmolten zijn. Doe het vuur uit.  Voeg de helft van de zeste en de zaadjes uit de kardemompeulen toe. Voeg daarna de suiker en het cacaopoeder toe en roer tot je een homogene massa hebt.

_MG_1048

Bedek de binnenkant van een vierkante of rechthoekige vorm met bakpapier. Giet er het chocolademengel in. Strooi er de noten, het gedroogd fruit en de cacaonibs overheen en schud even met de vorm zodat ze in de chocola zinken. Werk af met de rest van de zest en een beetje grof zeezout. Zet de vorm ongeveer een halfuur in de diepvries. Daarna kan je de chocola in de koelkast bewaren, maar ze smelt na een tijdje als je ze op kamertemperatuur houdt.

Geef een reactie

