Geroosterde tomatensaus

Op een mooie zonnige dag als vandaag is het makkelijk om te denken dat ik klaar ben voor de herfst, terwijl ik diep vanbinnen weet dat het niet waar is. Niet! Internet, ik weet dat je me probeert op te vrolijken met sfeervolle beelden van geroosterde kastanjes en chai lattes, maar het helpt gewoonweg niet. Dus wat ik vandaag heb gedaan: ik ben naar de groenteboer gegaan, heb tien kilo overrijpe, laat-zomerse tomaten opgepikt, ze door de Driekoningenstraat terug naar huis gesleept, en ik heb een voorraad tomatensaus aangelegd die me de winter moet doorkrijgen – of tot en met november, zeg maar.

_MG_1307

Voor gerechten zoals lasagna en parmigiana neem ik dikwijls toevlucht tot deze saus. Ik gebruik ze ook als basis voor soep en andere sauzen. Een paar potten in de vriezer maken de toekomstige kooktijd dus gevoelig korter. Bovendien is deze saus behoorlijk veelzijdig. Een heleboel recepten voor geroosterde tomatensaus vertellen je om de groenten twee tot vier uur te roosteren, wat oké is als je net als ik een namiddagje troost zoekt voor nakende winterse deprivatie (en daarbij denkt, ik ga niet in het park zitten, ik sluit me liever op in een benauwde keuken), maar niet zo geweldig als je snel eten op tafel wilt.

Bij dit recept geeft één uur je een lichte maar intense saus met een smokey ondertoon, terwijl drie uur of langer een diepe, geconcentreerde smaak creëert. En het beste is dat je er zelf amper omkijken naar hebt, en je tijd dus aan andere dingen kunt spenderen. Het tellen van de resterende groene blaadjes aan de bomen in je straat, bijvoorbeeld.

_MG_1228

(Het is trouwens verrassend moeilijk om een berg tomaten te fotograferen zonder dat je keuken eruitziet als een reclamecampagne voor één of ander olijfolie-merk. Hier mist enkel nog de nonna in haar bloemenschort.)

Geroosterde tomatensaus

Het recept hieronder is een stuk bescheidener dan mijn eigen gargantueske portie, geen zorgen dus. Als je zelf een beetje licht in je hoofd bent vandaag en zin hebt om je keuken en jezelf helemaal onder te spetteren, hou dan ongeveer dezelfde verhoudingen aan en vermenigvuldig de hoeveelheden een paar keer.

Ingrediënten (voor 400-500g)

1,5 kg / 6-8 rijpe tomaten

2-3 grote tenen look

1 ui

1 tl suiker (optioneel)

1/4 tl peperoncini (Italiaanse chili) of andere gedroogde chili

grote handvol basilicum

olijfolie

peper en zout van de molen


Verwarm de oven voor op 200°C (voor één uur) of 180°C/160°C als je ze er twee of drie uur in laat zitten.

Bedek een ondiepe ovenschaal of bakplaat met bakpapier of folie en verdeel er de tomaten over. Als je tomaten aan de rank hebt, zoals ik, kan je die er gerust aan laten. Snij de ui doormidden en plet de lookteentjes even met de platte kant van je mes (pellen hoeft niet) en verdeel die over de tomaten. Sprenkel wat olijfolie over de tomaten heen en zet ze in de oven voor 1-3 uur. Als je besluit ze langer te roosteren, hou dan wel de ui en look in de gaten. Mogelijk moet die er wat eerder uit.

_MG_1254 _MG_1268

Wanneer je de tomaten uit de oven haalt haalt moeten ze geblakerd en gebarsten zijn. Haal de steeltjes eraf (normaal gezien komen die makkelijk los) en knijp de ui en look uit hun vel. De schil van de tomaten wordt zachter door het roosteren, die hoef je dus niet per se te verwijderen

De tomaten zullen vrij veel vocht hebben afgegeven, giet dit vocht eventueel af om de saus dikker en geconcentreerder te houden, maar gooi het niet weg. Je kan er je pasta bijvoorbeeld in koken voor extra smaak, of nog beter: maak er de volgende dag deze pasta mee.

Nu heb je verschillende opties. Ofwel kan je de tomaten, ui en look pureren. Dat gaat in een blender, in verschillende porties, of met een staafmixer. Als je geen blender of staafmixer hebt, of je houdt van een rustieke saus, hak dan de uien fijn, doe ze met de look en tomaten in een pot, en stamp alles fijn met een aardappelstamper. Als je juist een extra fijne saus wil, pers de saus dan nog even doorheen een zeef om de zaadjes, stukjes en velletjes te verwijderen.

Kruid met peperoncini en flink veel peper en zout van de molen. Proef en pas aan indien nodig. Een theelepel suiker kan helpen als de aciditeit een beetje te hoog is. Snij ten slotte de basilicum in linten en voeg die bij de saus.

_MG_1316

Een gedachte over “Geroosterde tomatensaus

Geef een reactie

