Geelwortelthee met gember en citroen

Wie is er verkouden? Iedereen, iedereen is verkouden. Toen de clash van zomer en herfst voorbij was, en ik niet langer geconfronteerd werd met de keuze tussen tomatensalade en geroosterde pompoen, kon ik me best wel verzoenen met de herfst. Ik heb meer wilde paddestoelen in mijn koelkast liggen dan ik de naam van ken, ben al diep in mijn wortelgroentenrepertoire aan het graven, en mijn keuken ruikt permanent naar kaneel.

Maar toen werd het Koud. Echt koud. Als in, het is nog maar oktober en ik heb nu al geen idee hoe ik nog meer truien aan kan trekken en tegelijk mijn jas nog dicht kan krijgen. Daarbovenop heb ik, om het met de woorden van Stephen Fry te zeggen, de “moeder, vader, broer, zus, oom en tante van alle verkoudheden” (16’50”). Wat betekent dat het tijd is voor thee!

_MG_1520 _MG_1527

Zelfs in mijn slechtere momenten ben ik achterdochtig wanneer het over medicatie voor milde klachten gaat. Maar als ik me slecht genoeg voel ben ik in staat om alle voorzichtigheid overboord te gooien, alles om mijn wattenhoofd op te helderen, mijn neus is op te drogen, en even niet te moeten niezen of snuffelen. Dus ben ik de ayurvedische toer op gegaan en behandel ik mezelf nu met tonnen gember, citroen en kruiden.

_MG_1532

Kruidenthee is geweldig omdat het je helpt buiten de hokjes te denken en te zien dat alles thee kan zijn (hoewel ik onlangs een gesprek had met een Engelsman die er prat op ging dat enkel zwarte thee, liefst met melk, echte thee is, met een toegeving voor groene en witte thee als randgevallen). Geelwortel, of kurkuma, is een kruid dat meestal in curries en dergelijke gebruikt wordt maar dat feitelijk een geweldige ontstekingsremmer is – of dat heb ik toch horen zeggen. Ik pretendeer geen enkele medische kennis van het spul, maar ik voel wel dat het me helpt om dit brouwsel te drinken als ik een verkoudheid voel aankomen, of om een lichte hoofdpijn te onderdrukken. En ik hou van zijn warme, pittige smaak. Gember, honing en citroen ronden de mix af, met een snufje zwarte peper om je lichaam te helpen de kurkuma goed op te nemen.

_MG_1529_MG_1536

Ik heb instructies voor zowel verse geelwortel als geelwortelpoeder (kurkuma) toegevoegd. Dat laatste komt vaker voor; je vindt het in eender welke Oosterse of Midden-Oosterse shop, en ik denk dat de meeste gewone supermarkten het tegenwoordig ook stockeren. Verse geelwortel is moeilijker te vinden, maar de groentestand op de markt waar ik vaak ga heeft altijd een grote doos staan, en de biowinkel om de hoek ook, dus hou het in de gaten. De wortel lijkt erg op gember, enkel zijn de knolletjes meestal wat kleiner en onthullen ze een helder mandarijntjeskleurige binnenkant wanneer je ze opensnijdt. Het ruikt heerlijk, fris en citrus-achtig. Je kan beide versies proberen en zien welke je het lekkerste vindt, of afwisselen naargelang de beschikbaarheid.

_MG_1555

Geelwortelthee met gember en citroen (gebaseerd op 101 cookbooks en In Jennie’s Kitchen)

Voor een voorraadje:

Een duimlang stuk geelwortel (18-20g)
OF 3 tl geelwortelpoeder

Een duimlang stuk gember (18-20g)

2-3 el honing (naar smaak)

¼ tl vers gemalen zwarte peper

sap van ½ citroen


Schil de geelwortel en de gember (oppassen: geelwortel heeft zijn naam niet gestolen en maakt de meest onverwoestbare vlekken op zowat alles, maar vooral op werkbladen en kleren) en rasp ze heel fijn. Doe ze in een glazen potje met een deksel samen met de honing en de peper, en meng goed (vooral als je poeder gebruikt). Voeg dan het citroensap toe en meng opnieuw tot alles min of meer homogeen is. Dit mengsel kan je nu een tijdje in je koelkast bewaren in een gesloten potje.

Om thee te zetten: roer het potje even om, doe 1 à 2 theelepels in een mok en voeg warm water toe. Je kan de thee eventueel eerst in een kannetje maken en dan door een zeefje in je mok gieten, maar ik laat de stukjes gember en geelwortel gewoon naar de bodem zinken.

Voor één tas:

1 tl fijn geraspte geelwortel (+- 3g)
OF ½ tl geelwortelpoeder

1 tl fijn geraspte gember

1 tl honing (of naar smaak)

een snuif vers gemalen zwarte peper

2 el citroensap


Doe alles in een tas en meng goed, giet er dan warm water bij.

Geef een reactie

