Tarte tatin van zoete aardappel

Een grappig weetje: hoewel ik in het trotse bezit ben van een officiële tarte tatin pan (ja, die bestaan), die ik gebruik voor allerlei dingen die níet tarte tatin zijn, en hoewel ik al verschillende soorten tarte tatin gemaakt heb van groenten – met witloof als grote uitschieter – heb ik nog nooit een tarte tatin van appel gemaakt. Waarom? Geen idee. Het is desser-for-dinner, geniet er maar van! Ja, we eten bladerdeeg en karamel, maar we eten ook groentjes, dus het is oké.

SP

Onder ons gezegd begint het moeilijker te worden om zoete aardappel op een creatieve manier te fotograferen. Als ik door mijn voorbije blogs scroll lijkt het me dat ik niet erg subtiel ben over mijn favoriete groenten: zo is er de kom met geroosterde zoete aardappel en tahini-dressing of de zoete aardappel-quesadilla’s. Zoete aardappel is het hele jaar door geweldig, maar met zijn vrolijk oranje kleur en troostrijke zoete smaak toch een echte herfstgroente voor mij. Deze taart zou trouwens niet misstaan als vegetarisch gerechtje op de kersttafel!

SP 3

Ik heb me laten inspireren door de prachtige bieten tarte tatin van Alle Dagen Honger, vooral dan het idee om de traditionele karamel, die soms een gedoe is en best wel rijk voor een hartig gerecht, te vervangen door siroop en een scheutje azijn. In plaats van rijstsiroop gebruik ik maple syrup. Rijstsiroop is iets wat ik niet onmiddellijk in huis heb, maple syrup wel (want pancakes!) en die eerste vind je ook niet meteen in eender welke supermarkt. Plus, maple syrup maakt dit extra American-thanksgiving-y!

_MG_1616

Licht gekarameliseerde ui zorgt voor extra diepte, terwijl verkruimelde feta een tegenwicht biedt voor de zoete vulling. Maar die ingrediënten kan je eventueel weglaten om het allemaal wat eenvoudiger te maken. Ik weet dat deze taart er een beetje fussy uitziet. Maar ik beloof je dat je er onder normale omstandigheden max. een halfuur werk aan hebt, en dan kan ze de oven in. Voor het patroon is het vooral belangrijk dat je aandacht besteed aan de eerste laag. Zorg ervoor dat de tweede laag er ook netjes uitziet voor het geval dat er wat plakjes zouden blijven steken in de pan. Als je dan nog wat over hebt keil je dat er gewoon bovenop, niemand die het ziet. Mocht je tarte tatin alsnog mislukken, doe dan net als Julia Child alsof die rustieke look he-le-maal was waar je voor ging!

_MG_1660

Tarte Tatin van Zoete Aardappel voor 3-4 personen (of 2 erg hongerige)

2 medium zoete aardappels (+- 500g)

2 rode uien (of gewone)

1  vel bladerdeeg (+ 1 ei of paar el melk om te bestrijken)

2 el maple syrup

1 el balsamico-azijn

10g boter

paar takjes tijm

peper en zout van de molen

50g feta

Nota: je hebt niet per se een speciale vorm voor tarte tatin nodig: Een smeedijzeren pan of standaard braadpan die in de oven mag werkt even goed, en dat is wat ik vroeger gebruikte, maar die zijn wel iets moeilijker om te draaien. En natuurlijk kan je de uien en siroop in een pan op het vuur klaarmaken en daarna de taart samenstellen in een taartvorm. Ik voeg instructies toe voor beide methodes.


Verwarm de oven voor op 180°C. (Als je een taartvorm gaat gebruiken, verwarm die dan al mee in de oven).

Maak de uien schoon en snij ze doormidden, en daarna in dunne ringetjes. Verhit een scheutje olie in je tatinvorm of pan en stoof de ui samen met een snufje zout op een zacht vuurtje, ongeveer 10-20 minuten, of tot ze zacht en sticky is en een beetje bruin ziet. We gaan niet voor door en door gekarameliseerd hier. Je hoeft er niet de hele tijd naar te staren: af en toe roeren is genoeg, en maak je geen zorgen over de bruine beetjes die aan de bodem van de pan blijven plakken. Daar houden we juist van!

Terwijl de ui bakt: schil de zoete aardappel en snij ze horizontaal in dunne plakjes (een paar millimeter dik). Als je een mandoline hebt is nu een goed moment om die van onder het stof te halen.

Giet wanneer je ui klaar is een klein scheutje water in de pan: dit deglaceert de bodem en zorgt ervoor dat al die smaak en kleur in de ui trekt. Schuif wanneer al het water verdampt is de ui op een bord en zet even opzij. Doe de maple syrup, azijn, boter, een flinke snuf zout en tijm in de pan en zet even op het vuur terwijl je de pan wat ronddraait, tot alles een mooi geheel is.

_MG_1691

Als je een bakvorm gebruikt, giet dan nu de siroop op de bodem. Laat anders alles in de pan zitten. Leg de aardappelschijfjes op de bodem. Als je het patroon wil gebruiken, stapel ze dan cirkelvormig en dakpansgewijs, van buiten naar binnen. (Zorg anders gewoon voor min of meer gelijkmatige lagen). Je kan ongeveer 3 lagen maken, afhankelijk van hoe groot je vorm is. Verspreid als laatste de gekarameliseerde ui over de zoete aardappel. Kruid met peper en zout.

Dek af met bladerdeeg, en zorg ervoor dat je die mooi instopt langs de randen. Als je een kleinere vorm gebruikt, zoals ik, zal je de randen van het deeg nog moeten omslaan. Prik met een vork wat gaatjes en bestrijk met een beetje ei, losgeklopt met water, of met een beetje melk. Bak ongeveer 40 minuten, of tot het bladerdeeg mooi bruin ziet en een mes of vork makkelijk tot op de bodem glijdt. Haal uit de oven en laat 5 a 10 minuten rusten, zo kan de taart zich een beetje zetten.

Een tarte tatin omdraaien vergt een klein beetje handigheid en vooral veel oefening. Plaats een groot bord of serveerschaal omgekeerd bovenop de pan of vorm met de taart. Pak deze constructie met twee ovenwanten langs weerszijden vast. Zorg ervoor dat het bord niet kan wegglijden, en zorg ook dat je recht voor een tafel staat en ruimte hebt om de pan om te keren en om ze neer te zetten. Probeer dit in één vloeiende en zelfzekere beweging te doen. Het kan gebeuren dat er wat plakjes blijven hangen (of, zoals bij mij het geval was deze keer, de volledige eerste laag!). Verkruimel de feta bovenop de taart en serveer met een frisse groene salade.

Geef een reactie

