Salade van radicchio, peer en pecorino met dressing van geroosterde citroen

Sinds radicchio zijn prachtige paarse kop heeft opgestoken op de markt heb ik al een heleboel varianten gemaakt van deze “roze” salade, feitelijk allemaal variaties op dezelfde radicchio + fruit + kaas + noten formule. Maar deze is toch wel anders is dan de rest. Rauw heeft radicchio een frisse, uitgesproken bitterheid en lichte textuur; gegrild of geroosterd transformeert de groente compleet: de smaak wordt zachter en dieper en de bladeren krijgen een heerlijke beet. Heidi Swanson’s tomatensalade inspireerde me om de twee te mixen, en er gebeurt wel degelijk iets magisch wanneer je dat doet, zonder veel extra moeite of een langere ingrediëntenlijst.

radicchio

Dat terzijde had ik mijn twijfels over dit recept. De ingrediëntenlijst zou korter kunnen zijn, en hoewel het om relatief gewone, makkelijk te vinden zaken gaat – de winterpostelein uitgezonderd, maar die kan je vervangen door veldsla of waterkers – maakte ik me toch zorgen dat het teveel gedoe zou zijn. En ik wil niemand gedoe bezorgen, ik wil iets dat eenvoudig en leuk is om te maken. Dus ik noteer vaak mogelijke aanpassingen die je zou kunnen maken aan een recept, maar ik weet dat dit het vaak moeilijker doet klinken dan het werkelijk is. Toen ik deze post van Ashley Rodriguez las moest ik lachen omdat dit precies is hoe ik me nu voel.

De waarheid is dat iedereen op een andere manier boodschappen doet en kookt, en ik kan je vertellen dat deze salade 15 minuten kost om te maken, en dat kan voor jou helemaal anders uitdraaienMaar wanneer ik iets zo goed vind als dit moet ik het delen.

_MG_1833

Een nota bij de dressing: ik probeer om dressings te maken die goed genoeg zijn om in de titel van het recept te komen, en dit is er één van. Ik maak hem al jaren en haal hem zo nu en dan eens van onder het stof – om er dan een paar weken over te obsederen tot ik weer iets nieuw heb. Ik denk dat hij oorspronkelijk uit één van mijn moeder’s Jamie Oliver boeken komt, hoewel er heel wat verandert is met de tijd. Dit boek – ik denk dat het zijn eerste, The Naked Chef, was – had twee pagina’s vol met eenvoudige dressings, en één van de dingen die ik deed terwijl ik leerde koken was elke dressing op die twee pagina’s maken.

Wanneer ik nu thuis op bezoek kom vraagt mijn moeder me soms nog steeds om dressing voor haar salade te maken. Dat is dan zo ongeveer mijn bijdrage aan de maaltijd, dus die kan maar beter goed zijn. Deze dressing is een versie van de klassiek honing-mosterd vinaigrette. Door de citroen te roosteren breng je een diepe gekarameliseerde smaak naar boven, terwijl yogurt voor romigheid zorgt.

_MG_1844

Salade van radicchio, peer en pecorino met dressing van geroosterde citroen

Ingrediënten

  • 1 kleine radicchio (+- 350g)
  • 1-2 peren*
  • Handvol winterpostelein/veldsla/waterkers
  • 4 el geschaafde pecorino (een blauwe kaas of geitenkaas zouden ook lekker zijn)
  • 3 el geroosterde walnoten of pecannoten
  • (optie) 2 el granaatappelpitten

*Hier gebruik ik Conference peren, maar je kan andere soorten proberen. Zorg ervoor dat de peer rijp maar stevig is, anders word het een beetje een moesje bij het roosteren (of sla die stap gewoon over)

Dressing

  • 1 halve citroen
  • 1 tl (graan)mosterd
  • 1 tl honing
  • 2 el volle of Griekse yogurt (zure room gaat ook)
  • 3 el olijfolie
  • peper en zout

_MG_1828

Zet een grote grillpan op middelhoog vuur en strijk in met een beetje olijfolie. Leg de halve citroen met de snijkant op de grill.

Halveer de radicchio. Snij de ene helft in 4 tot 6 parten, en de andere helft in fijne reepjes. Leg de parten op de grillpan en bak ongeveer 5 minuten aan elke kant, of tot ze bruin zien en wat geslonken zijn. (Laat ondertussen de citroen liggen)

Snij ook de peer in parten en grill de helft daarvan 1-2 minuten per kant. Check ondertussen de citroen. Die is klaar als de onderkant geblakerd en gekarameliseerd is.

Schik de gegrilde en rauwe radicchio en peer op een schaal, samen met de winterpostelein of veldsla. Maak de dressing: knijp de citroen uit in een kom en klop samen met de mosterd, honing en yoghurt. Voeg de olijfolie al kloppend in een dun straaltje toe (of gooi alles gewoon in een potje met deksel en schud even goed). Kruid met peper en zout. Giet dressing naar wens over de salade heen en schud ze voorzichtig op met je handen. Werk af met de noten, pecorino en granaatappelpitten.

Een gedachte over “Salade van radicchio, peer en pecorino met dressing van geroosterde citroen

Geef een reactie

