Pompoen-appelsoep + appel “croutons”

Als ik in mijn leven maar één soort soep meer mocht eten zou ik pompoen kiezen. Heerlijk vol, romig, zijdezacht en smeuïg. Pompoen met appel? Appel geeft deze soep een zekere can’t-put-your-finger-on-it factor, verrassend en vertrouwd tegelijkertijd, en werkt ook heerlijk bij bijvoorbeeld knolselder of pastinaak. Ik hou wel van zo’n tegendraads elementje in mijn eten: zoet bij zout, een lichtzure toets, een beetje crunch in de topping.

_MG_1857 _MG_1862 _MG_1867

Ook het weer is onverwacht: ineens krijgen we de mooiste herfstdagen: zonnig, fris, helder, schoon. Soep in een mok op een terrasje met een trui aan.

De inspiratie voor deze combinatie komt oorspronkelijk uit een boek van Jamie OliverTe Gast bij Jamie (p.60), dat ik ooit cadeau kreeg. Best grappig, want het is Britse kost, en dus vlees, veel vlees. Ik hoef niet per se alleen maar vegetarische kookboeken. Zo staat The Complete Nose to Tail al jaren op mijn kerstlijstje, vanwege de geweldige fotografie en ook wel een beetje het hoofdstuk over groenten, en omdat het een klassieker is, maar volgens mij denkt iedereen dat ik een grap maak of zo, want ik heb het nog nooit gekregen.

_MG_1874

Heel erg meaty recepten kunnen ook een bron van inspiratie zijn. Zo staat er in het Oliver-boek ook een recept voor steak-en-guinness pie, dat de basis vormt voor een fantastische mushroom-en-guinness pot pie die ik zonder blozen aan de meest verstokte vleeseter durf voorzetten. Dat soort kruisbestuivingen kunnen interessant en verrassend zijn. Volgens mij is dat één van de redenen waarom de keuken van Yottam Ottolenghi zo populair is: een niet-vegetarier met een oprechte liefde voor groenten, die vegetarische recepten maakt voor iedereen.

Maar nu dus soep.

Wist je trouwens dat pompoensoep magisch is? Oneindig vermenigvuldigbaar: de volgende dag is je soep onvermijdelijk een dikke puree geworden die je moet aanlengen met water, en als je dan nog over hebt de volgende dag weer, etc.

Pompoen-appelsoep + appel “croutons”

_MG_1879

Ingrediënten (voor 4 porties)

  • 1 butternut (of andere) pompoen (+- 1 kg)
  • 2 appels
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • paar takjes tijm
  • 1/4 tl vers gemalen korianderzaad
  • olijfolie, peper en zout
  • groentebouillon (+- 800 ml)

Voor de topping

  • 1 (stevige) appel
  • klein beetje boter
  • 1 tl suiker
  • 2 el pompoenpitten
  • 2 el zonnebloempitten
  • (optie) 4 el yogurt/room

 

_MG_1894

Verwarm de oven voor op 200°C

Maak alle groenten (pompoen, appel, ui) schoon. snij de pompoen in blokjes, de appel in kwarten, en hak de ui grof. Plet de look met de platte kant van je mes. Verspreid alles in een enkele laag over een bakplaat. Besprenkel met een beetje olijfolie, peper en zout, de blaadjes van de tijm, en het korianderzaad, en hussel goed dooreen. Rooster in de oven voor ongeveer 30 minuten.

Als de groenten gaar en goudbruin zijn, haal ze dan uit de oven en doe ze in een grote pan (als je een staafmixer hebt) of in een blender (dan zal je waarschijnlijk in porties moeten werken). Doe er de bouillon bij (tot de groenten onderstaan) en laat nog 5 minuten pruttelen zodat alle smaken zich mooi kunnen mengen.

Maak ondertussen de topping: snij de appel in blokjes en smelt de boter in een klein pannetje op halfhoog vuur. Sauteer de stukjes appel met een theelepel suiker, ongeveer 3 minuten, tot ze zacht en lichtbruin zijn. Doe er de pitten bij en bak nog een paar minuten tot de appeltjes gekarameliseerd zijn en de pitjes goudbruin zien.

Mix de soep tot ze glad en fluweelzacht is. Doe in kommen en garneer met een beetje yogurt of room (because you can take the girl out of the nineties, but you can’t take the nineties out of the girl) en de appelcrunch.

Nota: grappig, ik zag net dat Sarah Britton van My New Roots ook een pompoen-appelsoep postte vandaag. Ik zou zeggen “great minds think alike” maar dat lijkt me in dit geval hoogmoed.

Een gedachte over “Pompoen-appelsoep + appel “croutons”

Geef een reactie

