Geroosterde pompoen met cashew-limoenroom

Meer pompoen!!! Pompoen is één van die groenten die ik ontzettend veelzijdig noem, maar die ik 9 op 10 gewoon rooster in de oven. De cashewroom is zo verslavend en, inderdaad, veelzijdig dat je ze zal blijven maken. Ik maak graag een dubbele portie en gebruik ze bij enchilada’s, chili en taco’s, pasta, in soep, op een broodje, of zoals hier bij een simpel bord geroosterde groente.

BeFunky Collage

Ik ben een beetje geobsedeerd met het soort foto’s die je op professionele foodblogs ziet waarbij je “in” de blender kijkt, zoals hier, en de binnenkant van die blender is gewoon perfect. Er hangt geen spatje saus aan de wanden, alles zit mooi op de bodem, en ziet er perfect uit, en schift niet, ook geen heel klein beetje. En zo ziet het er uit als ik dat doe. We weten allemaal dat het internet en het echte leven twee verschillende dingen zijn, natuurlijk. En ik weet uit eigen ervaring wat er allemaal gebeurd achter de schermen van zo’n “perfect” en moeiteloos ogend foodshot. Dus laten we de obligate blenderfoto maar achterwege. Iedereen weet hoe een blender eruit ziet, toch?

_MG_2054

Dit sausje is heel handig om achter de hand te hebben, zeker als je vegan bent. Nu weet ik dat ik het risico loop om niet-veganisten af te schrikken als ik zoiets zeg. Met zijn milde smaak en romige textuur is cashewroom een goede vervanger voor room, ricotta, zure room e.d. als je dat niet eet, maar uiteraard is het veel meer dan dat, en net zo min een imitatie als bijvoorbeeld kokosmelk dat is. Ik maakte al een tijdje “cashew cream”, maar ik denk dat er iets speciaals gebeurde toen ik besloot om er geroosterde groene chili aan toe te voegen: dat gaf net dat extra beetje pit dat nog miste!

_MG_2057

Voor het beste resultaat moet je de cashewnoten een paar uur laten weken, of ’s nachts. Maar als je niet zo goed bent in vooruit plannen (zoals ik dus), bestaat er ook een “quick-soak” methode waarbij je de noten overgiet met kokend water en een uur laat staan. Let wel dat het resultaat minder glad zal zijn dan wat je hier op de foto ziet (tenzij je een hogesnelheidsblender hebt).

Geroosterde pompoen met cashew-limoenroom (1-2p als lunch, 2-4p als bijgerecht)

  • 1 butternut (of andere) pompoen (+- 1 kg)
  • paar takjes tijm
  • olijfolie
  • peper en zout
  • 1-2 teentjes look
  • 100g cashewnoten
  • 1 limoen (zest + sap)
  • 1 milde groene chilipeper
  • paar plukjes koriander (optioneel)

 

_MG_2062

Week de cashewnoten minstens 3-4u of ’s nachts (*of met de snelle methode).

Verwarm de oven voor op 200°C. Snij de pompoen in 2, hol ze uit, en snij in schijven (verwijder de schil als je dat graag hebt). Rooster op een bakplaat met wat olijfolie, een geplet teentje look, tijm, en flink wat peper en zout, voor ongeveer 40 minuten.

Maak ondertussen de cashewcreme. Rooster de groene peper rechtstreeks in de gasvlam (hou ze vast met een tang) of onder de hete grill tot ze zwart en geblakerd ziet. Laat even afkoelen. Normaal gezien kan je de schil nu makkelijk verwijderen. Ik hou van een heel milde saus en gebruik ongeveer een halve peper voor deze hoeveelheid; het soort pepers die je altijd bij de Turkse supermarkt vind en die niet heel erg pittig zijn. Als je een ander soort peper gebruikt (verse jalapeño’s zijn geweldig als je die vindt) of het graag wat pittiger wil, pas dan de hoeveelheid aan.

Giet de cashewnoten af en doe ze in een blender met het limoensap (rasp de zest van de limoen voor je ze perst), de peper, ongeveer 50 ml water, en flink wat peper en zout. Ik vis graag het teentje look van de bakplaat en doe dat er ook bij, dat is wat minder scherp van smaak dan rauwe look. Mix op de hoogste snelheid. Stop af en toe de blender om de saus die aan de wanden blijft hangen naar beneden te schrapen en om eventueel meer water toe te voegen, tot je de juiste consistentie bereikt en de saus glad is.

Schik de gare pompoen op een bord, giet er de saus over, en werk af met de zest en een paar plukjes koriander. Serveer met de rest van de saus (of lik de blender gewoon uit).

Geef een reactie

