Granola met dadels en walnoot

Eén van de vele geneugten (ahum) van een foodblog is dat je eigen recepten maar een muisklik ver zijn. Doorgaans doe ik maar wat wanneer ik granola maak en komt het er helemaal goed uit. Maar onlangs vroeg iemand me om het recept te delen, en begon me vragen te stellen over verschillende ingrediënten. Het hielp me om het recept met een frisse blik te bekijken, alsof ik het nog niet uit mijn hoofd kende.

Feit: als je mijn klassieke granola recept letterlijk volgde was de ingrediëntenlijst belachelijk lang. Zelfs ik heb niet al die dingen altijd in huis!

Dit is hoe mijn hoofd werkt tijdens het koken: Ok, dus ik heb dit niet meer in huis, ik gebruik gewoon iets anders, of laat het weg, whatevs. Maar een recept vol optionele ingrediënten en suggesties is niet bepaald elegant. Dus heb ik mijn sweet&salty granola geüpdatet en vereenvoudigd, met ruimte voor flexibiliteit, maar vooral met minder ingrediënten. Het is nog steeds mijn go-to granola, trouwens!

Ondertussen ben ik ook beginnen experimenteren met nieuwe smaken en texturen. Ik ben behoorlijk gesteld geraakt op deze combinatie van kleverige dadenstroop, krokante, boterige walnoten en een delicaat parfum van sinaasappel. En natuurlijk een vleugje kaneel, want ik hou van die geur in mijn huis! Ik wou iets warm en winterachtig en feestelijk, zonder mijn toevlucht te nemen tot cranberries (voornamelijk omdat ik die al in mijn basic granola gebruik) en deze granola smaakt alsof ze je een knuffel wil geven. Vrolijke feestdagen!

Eén opmerking bij de dadensiroop: je kan ze moeilijk weglaten, omdat ze de identiteit van de granola zo’n beetje bepaald. Dadelsiroop vind je in natuurvoedingswinkels, maar als dat niet lukt kan je ze ook zelf maken: doe 3-4 dadels en een kopje water in een pan en kook tot de dadels beginnen uiteen te vallen. Mix in een blender of met een handmixer (of prak met een vork als je dat niet hebt) tot ze ongeveer glad is (voeg ev. meer water toe als je siroop te dik is). Het zal er niet hetzelfde uitzien als de dadensiroop die je in een potje koopt en die op een andere manier gemaakt wordt, maar het uiteindelijke resultaat is hetzelfde.

Granola met dadels en walnoot
Genoeg voor een grote pot (2l)

  • 350g hele havervlokken
  • 50g geschaafde amandelen
  • 100g walnoten, ruw gehakt
  • 1/2 tl kaneel
  • 75ml dadelsiroop
  • 75ml maple syrup (of honing)
  • 4 el kokosolie
  • 3 el water
  • snufje zeezout
  • zest van 1 sinaasappel*
  • handvol rozijnen

*Als je de sinaasappel wat te weird vind kan je die gewoon weglaten (of minder gebruiken).

Verwarm de oven voor op 150°C.

Doe de havervlokken, amandelen, walnoten en kaneel in een grote kom en meng dooreen.

Doe de dadelsiroop, maple syrup, kokosolie, water en zout in een klein pannetje en verwarm tot de kokosolie gesmolten is en alles goed gemengd is. Roer er dan de sinaasappelzest door.

Giet de siroop over de droge ingrediënten en meng tot ze volledig bedekt zijn. Verspreid in één brede laag over een met bakpapier beklede bakplaat. De granola gaat ongeveer 40 minuten in de oven, of tot ze goudbruin ziet (maar let op, want de dadelsiroop verbrand sneller dan andere siroop). Roer halverwege even door.

Meng als de granola klaar is (maar nog steeds warm) de rozijnen door het mengsel. Laat volledig afkoelen.

Kan je 2-3 weken bewaren in een goed afgesloten pot. Tip: iedereen is blij met een pot zelfgemaakte granola! Altijd een leuk low-budget kerstkadootje dus.

Geef een reactie

