New Year’s Resolution Salade

Gelukkig 2016!!! Ik heb een kleine pauze genomen tijdens de feestdagen – even ontkoppelen van het eeuwigdurend naar een scherm staren. En er is van alles gebeurd. We kochten een huis! Dat is mijn mijlpaal geweest, niet het verspringen van de klok om 12u ’s nachts op 31 december. Als alles goed gaat serveer ik jullie binnen 1,5 jaar eten vanuit onze nieuwe, helemaal op onze maat afgestemde keuken! Maar tot die tijd…

_MG_2316

Er komen altijd meer goeie kookboeken uit dan ik zelf kan kopen. Dus voor mij is de kerstperiode de ideale tijd om mijn verzameling aan te sterken, door heel subtiel zoveel kookboeken op mijn lijstjes te zetten dat mensen stilaan doorkrijgen wat ik eigenlijk hebben wil. En dan moeten al die nieuwe boeken natuurlijk ook uitgetest worden. Vorige week heb ik mijn weg doorheen Seppe Nobels’ Vegetables that Sparkle the Conversation gekookt, nu is Ottolenghi’s Plenty More aan de beurt.

_MG_2326

Elk jaar na de feestdagen maak ik graag wat ik een “New Year’s Resolution” slaatje noem. Beter dan ook daadwerkelijk voornemens te maken! Wat lichte, groene blaadjes, heldere kleuren en frisse smaken om je weer helemaal goed te voelen na alle kaas, aardappelen, ovenschotels, boter en zoet van de voorbije dagen, en al het vele, vele eten. Daarna kan je weer gewoon terug naar boter, aardappelen en kaas, geen zorgen. Maar het belangrijkste is dat je dit recept, mits de nodige voorbereiding, binnen twintig minuten op tafel kan zetten. En dat is pas echt een verademing.

New Year’s Resolution Salade
(gebaseerd op Plenty More van Yottam Ottolenghi)

Ingrediënten (lunch voor 2p, bijgerecht voor 3-4p)

  • 2 middelgrote bietjes, rauw of gekookt op jouw favoriete wijze* (+ geschild)
  • 1/2 rode ui
  • 2 el van je favoriete azijn (ik gebruik hier een witte balsamico, maar sherry-azijn of rodewijn-azijn zouden ook goed werken
  • een flinke scheut olijfolie
  • peper en zout van de molen
  • 100g doperwten (diepvries)
  • 2 handjes zuring** of veldsla
  • klein bosje koriander
  • 1 avocado
  • 50g schapenkaas of feta
  • een paar walnoten

* Ik rooster graag een heleboel bietjes samen in de oven voor ongeveer drie kwartier tot een uur, ontvel ze als ze nog warm zijn, en gebruik die dan doorheen de week in verschillende recepten. Je kan de bieten ook koken als je dat liever hebt. Ottolenghi suggereert om de bietjes eerst in plakjes te snijden en dan 3-4 minuten te blancheren. Als je weinig tijd hebt kan je de bietjes ook heel dun snijden en gewoon rauw gebruiken.

** Ik vond op de markt prachtige rode zuring, met zijn heerlijke citrusachtige smaak, maar als je daar niet makkelijk aan kan komen, vervang ze dan gewoon door veldsla of een andere frisse jonge sla.

_MG_2332

Snij de bietjes in twee en dan in plakjes. Snij ook de rode ui in dunne plakjes. Voeg samen in een kom en doe er de azijn, olie, peper en zout bij. Laat ongeveer een kwartier marineren.

Blancheer ondertussen de doperwten 2-3 minuten in ruim gezouten water. Spoel goed af onder de koude kraan. Doe in een kom samen met de zuring of veldsla en de koriander.

Als je de salade pas later wil serveren kan je nu alles in de koelkast zetten en op het laatste moment samenvoegen.

Om een salade te krijgen die er ongeveer uitziet als die op de foto: leg op een schaal (of op twee afzonderlijke borden) ongeveer 2/3 van het sla-erwtenmengsel. Snij de avocado doormidden, kerf verticaal repen in de schil, lepel de helften in hun geheel uit, en leg ze aan de zijkant van de salade op zo’n manier dat ze uitwaaieren. Lepel ongeveer 2/3 van het bietenmengsel in het midden van de salade (vergeet de marinade niet, die is ook meteen je dressing). Schik hierop de rest van de sla en doperwten en werk af met de rest van de bieten. Verkruimel de geitenkaas en de walnoten over de salade. Happy New Year’s Resolution!

 

Geef een reactie

