Falafel van Rode Linzen

Als je een traditioneel falafelrecept verwachtte, dan moet ik je teleurstellen. Ik heb de wetenschap erachter nog niet helemaal gekraakt, en hoewel ik een aantal niet onverdienstelijke pogingen op mijn palmares heb, zijn er geen die de lat halen. Waarschijnlijk omdat ik een beetje lui ben over het weken en koken van kikkererwten, maar goed, wie is dat niet? En de blikvariant doet het hem niet helemaal in falafel. Deze rode-linzenfalafels zijn echter helemaal perfect. En bovendien perfect eenvoudig. Ze zijn meer Indisch geïnspireerd dan Midden-Oosters, hoewel ik ze onlangs serveerde naast chermoula-geroosterde aubergine, hummus, Griekse “spanakopita” en Libanees platbrood: mijn favoriete soort maaltijd om te serveren als ik gasten heb, een ontploffing van smaken en kleuren opgestapeld op borden en in kommen in het midden van de tafel.

_MG_2456

Rode linzen hebben het voordeel dat ze slechts een drietal uur moeten weken (als je haast hebt, lukt twee ook nog wel. Als je één van die mensen bent die een maaltijd kan vooruitplannen, zou je ze ’s ochtends al kunnen te week zetten voor je naar je werk vertrekt). Het eigenlijke beslag is een zaak van minuten. Ze bakken prachtig, blijven nooit aan de pan plakken, en je kan ze makkelijk warm houden in de oven terwijl je met de rest van je maaltijd bezig bent. Ik serveer ze meestal, zoals hierboven beschreven, als onderdeel van een groot feestmaal. Ze zijn een gegarandeerd success. Maar ik eet ze ook graag in een wrap met wat groene blaadjes en mijn favoriete tahini saus.

_MG_2465

Restjes zijn geweldig opnieuw opgewarmd in een currysaus. Dat is me één keer overkomen. Ik probeer altijd restjes te hebben, maar slaag er zelden in. Als ik ze nu nog niet verkocht heb, zal dat waarschijnlijk nooit gebeuren. Onthoud dat het recept behoorlijk veelzijdig is: ik kruid ze met warme, aromatische kurkuma, pittige nigellazaadjes, en verse koriander, maar je zou eender welke combinatie gebruiken. Als ik ze alleen serveer maak ik meestal een snelle yogurtsaus met limoen en munt voor erbij, een soort van twist op een traditionele Indische raita*.

_MG_2455

Falafel van Rode Linzen (gebaseerd op, en eigenlijk gekopieerd van, Happily Spiced)
ongeveer 12 falafels

  • 150g rode linzen
  • 2 lente-uitjes
  • 1/2 bosje koriander
  • 1/2 tl nigellazaad
  • 1/2 tl kurkuma
  • 1/2 tl bicarbonaat soda
  • peper en zout
  • een neutrale olie voor hoge temperatuur, vb. zonnebloem of arachide

 

Week de linzen ongeveer drie uur in ruim water. Giet ze af en doe ze in een blender (of met de staafmixer) met een beetje water. Ik begin meestal met 50ml en voeg extra toe als de blender niet vlot genoeg draait. Mix tot je een grof papje hebt. Het is helemaal oké als je nog wat linzen ziet zitten, Dat geeft de falafel textuur.

Hak de lente-uitjes en de koriander (ook de steeltjes) fijn. Doe bij de linzen en puls nog een keer of twee om te mengen. Doe alles in een kom en klop er het nigellazaad, de kurkuma en de soda onder. Kruid goed met peper en zout.

Giet een centimeter of twee olie in een diepe pan. Ik gebruik hier graag mijn gietijzeren pan voor. Verhit de olie tot ze goed heet is en drop met een eetlepel hoopjes beslag in de pan. Meestal kan ik vijf of zes falafels per keer maken. Zet eventueel de oven aan op een lage temperatuur om de falafels warm te houden tot ze allemaal klaar zijn.

Bak een paar minuten aan elke kant. Probeer de falafels niet te verschuiven of om te keren tot ze voldoende krokant is geworden aan de onderkant en begint te bruinen aan de zijkanten, anders blijven ze aan de pan plakken. Serveer goed heet.

*voor de raita: meng een paar eetlepels Griekse of volle yogurt met een eetlepel fijngesnipperde munt, sap en zest van een halve limoen, een klein teentje look, fijngesnipperd, en een flinke snuf zout. Serveer in een kommetje bij de falafels.

_MG_2444

2 gedachten over “Falafel van Rode Linzen

  1. Dag Julie, falaffeltjes uitgeprobeerd en ze waren heel lekker. Ik heb voor erbij ook nog wat rode bietjes in de oven gestoken met vers uitgeperst appelsiensap en balsamico. De combinatie met de raita en wat super verse rucola, veldsla en platte peterselie was echt lekker. Merci voor het receptje.

    Like

Geef een reactie

