Soep met aardpeer en zoete aardappel

Toen ik iemand over deze soep vertelde realiseerde ik me dat het iets van een non-recept is. Dit is min of meer hoe je soep maakt, eender welke soep: het hakken van de groenten, stoven van de ui, gladmixen van de hele boel. Maar ik maakte ze op vrijdag in een situatie waar iemand me gewoon een heleboel wortelgroenten toeschoof en me vertelde om er iets van te maken. Ik dacht dat de aardpeer wat vreemd zou zijn maar het was een heerlijke combinatie, een diepere en meer complexe soep met een verrassende, erg aanwezige ondertoon.

_MG_2531

Om het niet helemaal doodsimpel te maken heb ik chips van zoete aardappel gemaakt bij wijze van garnering, wat je overigens mag negeren als je de boel liever simpel houdt. Maak je in elk geval geen zorgen over de aardpeer. Ik weet dat ze de reputatie hebben lastig om schillen te zijn, maar zoals je ziet zijn de meeste variëteiten die je vandaag in de winkel vindt behoorlijk rond en glad. Ik gebruik een dunschiller en het gaat niet trager dan eender welke andere wortelgroente.
Tot deze winter heb ik nooit veel met aardpeer gewerkt. Ik hou van hun verrassingselement: veel mensen zijn er niet vertrouwd mee, dus ze zijn een geweldige manier om een maaltijd interessanter te maken. Probeer ze voorgekookt en geroosterd in de over, zoals je met een aardappel zou doen. Ze smaken een beetje naar artisjok, waarschijnlijk daarvan hun Engelse naam: Jerusalem artichokes.

_MG_2585

Soep met aardpeer en zoete aardappel

Ingrediënten*

  • 500g aardpeer (6-8 stuk)
  • 1 kg zoete aardappel
  • 1 grote ui
  • wit van 1 (jonge) prei (optioneel)**
  • 2 teentjes look
  • 1 liter groentebouillon (of water)
  • 1/2 tl garam masala***
  • snuf pul biber of milde chilivlokken
  • kokosolie of zonnebloemolie

*deze hoeveelheden zijn voor een hele grote pot soep om fijn de hele week mee te lunchen of in te vriezen. Als je graag wat minder soep hebt kan je ze gewoon halveren
** ik had toevallig prei bij de hand, maar als je die niet hebt of niet wil kopen veranderd het niet vreselijk veel aan de smaak
*** je kan de kruiden aanpassen naargelang je voorkeur


Hak de ui en de look grof. Verhit wat olie (kokos/olijf/…) in een grote pot en stoof de ui en look tot ze glazig zijn.

Als je de chips maakt: snij met een mandoline of een scherp mes flinterdunne plakjes van een zoete aardappel (+- 50g).

Schil de rest van de zoete aardappel en snij in grove blokjes. Doe hetzelfde met de aardpeer. Tip: aardpeer wordt heel snel bruin. Hou een kom met water en citroenschijfjes bij de hand en doe de stukken aardpeer er onmiddellijk in om verkleuring tegen te gaan. Al maakt het in dit geval niet zoveel uit gezien je toch alles in de soep mixt.

_MG_2574

Doe eerst de kruiden en dan de groenten bij de ui en breng op smaak met peper en zout. Stoof even aan en voeg dan de bouillon toe. Laat 30-40 minuten pruttelen of tot de groenten door en door zacht zijn.

Maak intussen de chips: verhit 1 eetlepel kokosolie of zonnebloemolie in een stevige pan tot ze heel heet is. Voeg de plakjes in een enkele laag toe en bak langs beide kanten tot ze goudbruin zien en wat beginnen opkrullen. Werk in meerdere porties en laat de chips uitlekken op een stuk keukenpapier. Bestrooi met zout.

Mix de soep glad met een staafmixer en garneer met de chips als je die gebruikt.

_MG_2579

Geef een reactie

